Повернутися до звичайного режиму

/Files/images/ОБЛАЧКО.jpg

Логопед - батькам

«Мовленнєва готовність до школи»

Приходячи в перший клас, у дитини має бути відповідний рівень мовного розвитку.

На що необхідно звернути увагу:

· Мовна комунікація

· Зв'язне мовлення

· Словник

· Граматика

· Звуковимова

Мовленнєва комунікація - це коли дитина досить активна у спілкуванні, вміє слухати і розуміти мову, будувати спілкування з урахуванням ситуації, легко входити в контакт з дітьми та дорослими, ясно і послідовно висловлює свої думки.
До 7-ми років у дитини добре розвинена зв'язне мовлення. Вона вміє переказувати невеликі за обсягом незнайомі оповідання та казки.

При переказі звертайте увагу дитини на текст.

Вона має правильно формувати основну думку, послідовно і точно будувати переказ, вміти використовувати складні конструкції, повинні бути відсутні підказки під час переказу.

До 7 років у дитини досить великий словниковий запас. У своїй промові вона має активно використовувати антоніми (сумний – веселий, бігти – стояти), синоніми (кінь, кінь, жеребець, скакун) тощо.

Граматика – до 7-ми років дитина розрізняє граматичні конструкції.

Приклад:Тато прочитав газету після того, як поснідав. Що він зробив спочатку?

Мисливець біжить за собакою. Хто біжить попереду?

А також правильно утворювати слова.

Приклад: Варення зі слив – сливове, шапка із соломи – солом'яна.

У лисиці – лисята, у лева – левенята.

Звуковимова. Дитина не повинна пропускати, спотворювати, замінювати звуки іншими звуками.

У 7 років дитина вимовляє всі звуки рідної мови у словах, у фразовій мові.

Пам'ятайте, що правильна мова - один із показників готовності дитини до навчання у школі, запорука успішного читання та письма.

Оволодіваючи навичками письма першокласники мають певні труднощі. Графічні рухи здійснюються дрібними м'язами кисті рук, які ще недостатньо розвинені. Для дітей така робота важка. Для правильної роботи мозку при письмі дуже важливий масаж подушечок пальців. Тому добре, якщо місце «хватки» олівця або ручки вкрите пухирцями, або вони тригранні. Щоб було зручно тримати ручку, тоді почерк скоріше стабілізується.

Старший дошкільний вік

Тема: Як розвивається мова дитини. Чи правильно говорить ваша дитина?

На цьому віковому етапі продовжується вдосконалення мови дитини. Все чистішим стає вимова, більш розгорнутими фрази, точнішими висловлювання. Дитина не тільки виділяє суттєві ознаки в предметах та явищах, а й встановлює причинно-наслідкові зв'язки.

Розширення словника здійснюється не тільки за рахунок іменників, що позначають предмети, їх властивості та якості, але й за рахунок назв окремих частин тіла, деталей предметів, дієслів. За рік словник зростає на 1000-1200 слів. Багато слів із пасивного запасу переходять в активний словник.

Показники оволодіння словником:

· вміння підбирати протилежні за змістом слова (антоніми) – вхід – вихід, хороший – поганий, швидко – повільно, каже – мовчить.

· вміння підбирати прикметники до іменників (Який може бути дощ? Холодний, сильний, грибний, дрібний, короткочасний.)

· вміння добирати прислівники до дієсловів (Як може говорити хлопчик? Швидко, добре, повільно, чітко, тихо, голосно)

· Близькі за змістом слова-синоніми (ходити-йти, крокувати, тупотіти, крокувати)

Пропонуючи наступні завдання дітям, ми дізнаємось про стан словника дитини.

Удосконалюється зв'язкова мова за рахунок простих та складних речень. Дитина правильно вживає родовий відмінок іменників у множині (вікон, ламп, олівців) Прикметники із іменників (ключ із заліза - залізний, банка зі скла - скляна)

Однак у мові дитини все ще трапляються граматичні помилки. Граматична правильність мови дитини багато в чому залежить від того, як часто дорослі звертають увагу на помилки своїх дітей, виправляють їх, даючи правильний зразок.

У цьому віці стає все більш чіткою, досить розгорнутою, логічно послідовною. Дитина здатна передавати зміст картини, описати події.

Дитина правильно вимовляє всі звуки рідної мови, чітко вимовляє слова.

Ясність, виразність мови багато в чому залежить і від того, як швидко говорить дитина. У дітей, що говорять швидко, як правило, мова менш виразна. Діти з прискореною мовою часто не вимовляють у словах окремі звуки, недомовляють закінчення, «ковтають» навіть окремі слова. Дефекти в будові апарату артикуляції або недостатня рухливість мови можуть бути причиною неправильної вимови звуків.

Зміна молочних зубів на постійні нерідко відбивається на вимовній стороні мови.

З дітьми, які мають недоліки звуковимови, повинні проводитись індивідуальні заняття з логопедом 2-3 рази на тиждень. Ці заняття спрямовані на розвиток рухливості апарату артикуляції, фонематичного сприйняття, на постановку звуків або їх закріплення, введення в мову.

Отже, на момент вступу дитини до школи дитина опановує правильне звукове оформлення слів, чітко і ясно їх вимовляє, має певний словниковий запас. Будує різні за конструкцією речення, погоджує слова в роді, числі, відмінку, вільно користується монологічною мовою.

Переказує невеликі за обсягом казки, оповідання.

Все це дає можливість дитині при вступі до школи успішно опанувати програмний матеріал.

Тема: Вплив звуковимови дитини на письмову та усну мову

Необхідно пам'ятати, що усне мовлення у школяра (особливо молодших класів) треба розвивати, розширювати словниковий запас, виховати ритмічність, чіткість звуковимови, інтонаційну виразність.

Діти, у яких є порушення звуковимови (змішування та заміни звуків), надалі мають труднощі в оволодінні звуковим аналізом слова, а як результат - неуспішність письма та читання.

Характер помилок, пов'язаних з неправильним звуковимовою, у учнів різноманітний:

1. Заміни
2. Пропуски голосних та приголосних
3. Пропуски складів та частин слова
4. Перестановки
5. Додавання
6. Розділене написання частин слова

Опанування дитиною навичками аналізу та синтезу слів – одне з важливих завдань навчання грамоти. Без уміння з'єднувати звуки (літери) у склади і слова, виділяти звуки (літери) зі слова, визначати їх місце і кількість у слові дитини не навчиться добре читати і грамотно писати.

Як проводяться заняття з корекції звуковимови?

Корекція проводиться поетапно та послідовно.
1. Спочатку логопед готує органи артикуляції до постановки звуків.
2. Розвивається артикуляційна та дрібна моторика.
3. Даються завдання на розвиток фонематичного слуху (тобто дитина має чути ці звуки та виділяти з потоку мови).
4. На вироблення спрямованого повітряного струменя.
5. Постановка звуків у кожного індивідуальна (за наслідуванням або за допомогою шпателів).
6. Поставлений звук вводиться у склади, слова, фрази, текст.
7. На останньому етапі вчимо дітей розрізняти змішувані близькі за звучанням звуки (с-ш, р-л)

Динаміка усунення проявів мовного порушення може бути в усіх різною.

Вся мовна робота йде з використанням ігор, картинок, посібників.

Заняття необхідно проводити систематично, не рідше за три рази на тиждень, закріплюючи матеріал у повсякденному житті.
Домагайтеся, щоб дитина чітко і виразно вимовляла звуки, повторюючи за дорослим. Просіть кілька разів повторити, щоб закріпити правильну вимову.

Після закінчення обов'язково похваліть дитину!

Бажаємо успіхів!

Пам'ятка
батькам для організації занять
за завданням логопеда

1. Для закріплення результатів логопедичної роботи діти потребують постійних домашніх занять.
2. Заняття мають бути нетривалими та регулярними, носити цікавий, аж ніяк не примусовий характер.
3. Необхідно визначити, хто саме з дорослого оточення займатиметься за завданнями логопеда.
4. При отриманні завдання уважно ознайомтеся зі змістом, переконайтеся, що все зрозуміле.
5. Необхідно підтримувати в дитини бажання займатися, стимулювати її до подальшої роботи, заохочувати успіхи, вчити долати труднощі.

/Files/images/дети.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 646